Molenaars:
Karel Siebers 024 69 63 357 | Peter Pouwels 024 39 74 266 | MACHINIST: Theo van de Berg
Profiel
De twee koppels maalstenen worden via een drievoudige overbrenging aangedreven door een groot ijzeren waterrad. Dit waterrad wordt gebruikt als midden- en als bovenslagrad. Het water voor de middenslagaandrijving komt van de nabij gelegen Molenvijver. Het water voor de bovenslagaandrijving komt via een beek en een lange goot van het hoger gelegen Groene Water.
Daarnaast is het mogelijk de (inmiddels antieke en bijzondere) benzinemotor uit 1901 als hulpkracht voor één van beide koppels te gebruiken.
De laatste molenaar
Alphons Verouden was de laatste molenaar op de Bovenste Plasmolen. Hij was vermaard voor het vakkundig scherpen van de molenstenen en stond bekend om de snelheid waarmee hij de maalopdrachten uitvoerde. Op 18 oktober 1944 kwam hij door een granaatscherf om het leven. De Bovenste Plasmolen liep oorlogsschade op en werd sindsdien niet meer gebruikt.
Restauratie
IN 1999 is gestart met de restauratie van de Bovenste Plasmolen. Natuurmonumenten herstelde de vijvers en waterlopen. De restauratie van molen met aandrijving is uitgevoerd door architect Geer Selen en molenbouwer Harrie Beijk. Hierbij zijn de karakteristieke kenmerken van vroegere verbouwingen, verzakkingen en beschadigingen behouden gebleven. Diverse onderdelen zijn geheel of gedeeltelijk vernieuwd, waaronder het oude waterrad van 7.2 meter.
De Bovenste Plasmolen wordt in maalvaardige toestand gehouden en is in de zomer een aantal dagen opengesteld.